Gokreclames niet de allergrootste adverteerders
In het vakblad Adfact dat de advertentiemarkt inzichtelijker maakt. Is onlangs een rapport gepubliceerd met grootste adverteerders van 2022. In dat lijstje kwamen dus de kansspelaanbieders niet voor. Terwijl het eerder leek alsof ze overal op televisie waren en op bushokjes stonden en geen reclame moment onbenut lieten.
Gokreclames duurder uit
Ook qua kosten zouden de gokbedrijven duurder uit zijn daar advertentieruimte voor gokbedrijven duurder werd gemaakt en er toeslagen op het uitzenden van gokreclames zit zoals dus bij de STER. Totaal is er 5 miljard uitgegeven aan reclame door alle branches.
Reclames detailhandel het allerhoogst
Deze reclame werd heel divers ingezet zoals natuurlijk reclamespots op televisie. Maar ook reclames in bioscopen, abri’s, tijdschriften en de krant telde mee. Maar liefst 25% kwam voort uit de detailhandel waarbij je dus moet denken aan Albert Heijn, Jumbo en Lidl. Waar Albert Heijn dus ruim 98,8 miljoen euro voor zijn rekening nam qua advertentie-uitgaven.
Gokreclame in 2021
In het laatste 3 maanden van 2021 gaven gokbedrijven ruim 42 miljoen euro uit aan reclames. Sky wash the limit en overal zag je gokreclames en nog meer gokreclame. Echter kwam er een reeks aan klachten op stroom dat jongvolwassenen hieraan werden blootgesteld en zelfs kinderen dus deze reclames te zien kregen.
Anti-wetgeving tegen gokreclames
Hierop anticipeerde de regering en wetgeving waar minister Weerwind dus voor verantwoordelijk is. Uiteindelijk zorgde dat er voor dat gokreclames aan banden werden gelegd en op bepaalde tijden hun spotjes niet meer konden uitzenden. Ook parodieën met stickers die je over de posters op bushokjes kon plakken waren dus niet al te positief voor de gokreclame.
Verbod op rolmodellen van kracht
Verder werd er een verbod op rolmodellen ingesteld op 30 juni 2022 en moesten populaire spots zoals die van Betcity. Met de voetballers Andy van der Meijde, Wim Kieft ,Wesley Sneijder en Sjaak Swart het veld ruimen voor Lesy, Randy en Japie. 3 onbekende fans van dit casino die dus weleens een weddenschapje afsluiten.
Top 5 grootste adverteerders
Totaal hebben de gokaanbieders 135 miljoen euro uitgegeven aan reclame. Waarbij ook de nieuwkomers zijn meegeteld. Bekijk hier verder de top 5 van grootste marketingbudgetten die gebruikt zijn voor diverse reclamevormen.
- Detailhandel = 1300 miljoen euro.
- Media = 333 miljoen euro.
- Verkeer en vervoer = 282 miljoen euro.
- Financiële branche = 281 miljoen euro.
- Toerisme en luchtvaart = 278 miljoen euro.